Tuesday 2 October 2012

olive oil extra virgin


entry mengenai makanan kesihatan..dan pastinye untuk cik audra sayang..
bab mkn audra ni aku takde lah bersungguh2 NO tu la NO ni lah..aku jge sikit2 je lah..

yang manis2 memng aku kalau boleh elakkan..kalau dh terbagi tu ngap je lah nak oi..rezeki ko..hehehe..

audra ni suke mkn..maka nya..pantanglah ape yg aku mkn die nk join sekali..tp bab yg manis2 ni aku just bg rase2 je kat lidah..kalau boleh memng x nak bg lah..bab garam2 plak..memng atas nasihat doc setahun ke atas..tapi yelah..aku ni bukn suri rumah..kalau aku tak bg..time die duduk dgn org mne kite nak tau..jd aku bia kan je lah.sekli je aku bgtahu.x nak jd parents yg fussy ni..tu tokleh ni tokleh..org pun meluat nnt.bkn meluat ngn mak pak nye je kang dgn kau2 sekali org meluat...jd ko mkn je lah..sile kan..ko ikut je lah arus globalisasi..

tp bile ngn mama tu memng ade yg mama tapis2 le..

audra start mkn mase umur die 6 bulan...sebelum nk ke 6 bulan..mak ko penat btol nk tahan telinge bile org pakse bg anak aku tu mkn...aku buat dek je..kalau nk terangkan kan org kate hover plak.bia lah die kate mama ko ni malas ke hape ke..mama buat dulik aje..ade trus sumbat pon hade..

bkn ape..mama ko ni dh lah size xl..bapak ko apetah lagi..due2 bersize hebat..nnt anak pon ikut sekali...kecik2 ni comelah kan..semue geram..dh besau nnt??? ko jwp lah siri.....

stakat ni menu yg selalu audra mkn bile dgn mama bubur nasi lah..bubur bubur bubur..hehehe..skrg dh 8 bulan dh tak blend dh...bubur karot..bubur brokoli.bubur labu...cmpur cik bilis sikit,kdg2 cik ayam..cik kebau je blom lagi..

nk di jadikan cite..(ha ni baru nk stat crite pasal olive oil)..haritu ade terbace khasiat olive oil extra virgin..minyak zaitun ckp melayu nye...dorg ckp yg ni bukn utk masak kalau yg ade tulis virgin tuh...renjis2 je dlm bubur atau mknan..

jadi aku dh belikan sebotol untuk cik audra..bubuh dlm bubur die..hoii memng bgus bab penghadaman ...senang nk poo poo..pas suap mkn kite gi  cebok. 

mak kau tak penah mkn bnde2 cmni.so tak tahu lah rase nye cmne..audra ok je mkn..ngap ngap ngap..pastu nom nom nom..ok le tewwww.



ni rupe bnde alah tu...bubuh sikit je dlm bubur...jgn byk2 ,renjis2 je...

beli ni kat tesco..dah 2 bulan dh beli lom hbis lagi...

ni di antara khasiat minyak zaitun..


KEGUNAAN DAN KELEBIHAN MINYAK ZAITUN

  • Mengurangkan pengambilan lemak dalam diet harian
  • Menghindari penyakit kardiovaskular dan arteriosclerosis
  • Mengelakkan pembentukan batu hempedu (gallstone)
  • Membantu penghadaman dan mengurangkan ulser perut
  • Antioksidan dan antikanser
  • Membantu keseimbangan metablisme tubuh, pertumbuhan tulang dan tubuh yang baik (khasnya bagi kanak-kanak)
  • Membekal vitamin E
  • Kecantikan (kulit dan rambut)
  • Kestabilan asid lemak
  • Membekal pelbagai vitamin untuk antipenuaan
  • Kegunaan masaj terapi

yang aku highlight tu diantara yg aku suke la..memng sesuai untuk audra..

minyak zaitun ni pun ade tulis dlm al-quran kebaikan die.




taruk sikit jew ok...

sekarang tgh mencari resipi baru untuk audra..asik bubur je kan..mama pun dh boring..
nnt kite gi carik pasta zoo..kite buat pasta plak pasni..insyallah..hehehehe



No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.